DRŽAVA NIŠTA NE ČINI DA SE UKLJUČIMO U SVETSKE TOKOVE NAJBRŽEG POSLOVANJA
Najveća kočnica za dolazak „Pejpela“, najveće svetske kompanije za elektronski transfer novca, je restriktivni propis NBS o iznošenju deviza iz zemlje. Loša bezbednost servera i mnogo hakerskih napada svrstavaju Srbiju među rizične zemlje
BEOGRAD – Kupovina robe preko interneta u Srbiji gotovo da ne postoji, iako je to jedan od najpopularnijih načina trgovine u svetu. Osim nekoliko izuzetaka, nijedna domaća firma nema internet prodavnicu, a kako stvari trenutno stoje, teško da će se ta slika uskoro promeniti nabolje. Glavni razlog za ovakvu situaciju je loša i neuređena zakonska regulativa koja otežava elektronsku trgovinu i nedostatak servisa poput američkog „Pejpela“ (PayPal), koji bi olakšao kupovinu preko mreže. „Pejpel“ je sistem koji omogućava korisnicima interneta da svoja sredstva sa bankovnog računa, odnosno kreditne kartice vežu za imejl adresu, tako da pri kupovini preko interneta ne moraju svaki put da unose broj kartice ili računa i da daju nalog za transfer novca, već „Pejpel“ deluje kao posrednik između kupca i prodavca, što korisnicima interneta obezbeđujevisoku sigurnost.
Na dugom štapu Međutim, ovu najrasprostranjeniju platformu za e-trgovinu, ne treba očekivati uskoro na domaćem tržištu. Kako objašnjava Aleksandar Birovljev, direktor razvoja firme za prodaju preko interneta „E-dućan“, predstavnici „Pejpela“ su razmatrali mogućnost da uvrste i Srbiju u svoju ponudu, pa su čak i razgovarali sa Narodnom bankom Srbije u vezi sa propisima koji onemogućavaju građanima da iz države iznose novac. Restriktivna regulativa je do sada bila glavni problem u razvoju ovakvih servisa, tako da čak ni kompanija za transfer novca „Vestern junion“, koja već dugo posluje u Srbiji, još ne nudi mogućnost slanja novca u inostranstvo, već samo primanja sredstava. – Drugi problem je loša bezbednost naših servera, pošto iz Srbije i dalje dolazi mnogo hakerskih napada, a svi će se setiti da je pre nekoliko godina bio čest slučaj da su tinejdžeri preko tuđih kartica naručivali laptopove, diskove i slično. Uz to, Srbija je i dalje na crnoj listi zbog istorije od pre 2000. godine i doživljava se kao rizična zemlja – kaže Birovljev, dodajući da je „Pejpel“ imao problem sa bezbednošću i u Makedoniji, ali da je tamo problem rešen uvođenjem uređaja za autentikaciju korisnika, takozvanih tokena. Prema njegovim rečima, dolazak „Pejpela“ bi svakako bio koristan za građane koji bi dobili mogućnost da kupuju na mnogim inostranim sajtovima, na prvom mestu na „Ibeju“, ali to ne treba očekivati u ovim uslovima. Dolaze u Beograd I pored toga, predstavnici „Pejpela“, ali i najveće onlajn prodavnice na svetu „Amazon“, „Ciska“ i „Repidšera“ (Rapid Share) sledeće nedelje će doputovati u Srbiju na konferenciju o poslovanju preko interneta „Ifront“, što će po rečima Birovljeva, čiji je „E-dućan“ partner skupa, biti prvi put da se tako nešto događa na našem tržištu. Za sada, u Srbiji je moguće organizovati internet prodavnicu jedino preko servisa banke „Inteza“, ali je mala rasprostranjenost glavni problem sa ovom uslugom, pošto „Inteza“ ne prihvata prodavce koji ne ostvaruju godišnji promet od minimum 500.000 evra, a uz to uzima i pet odsto od svake transakcije. U ovom momentu, ukupno 32 firme nude prodaju preko interneta uz pomoć „Intezinog“ servisa, uključujući „Jat ervejz“, „Železnice Srbije“, „Pakom“, „Komtrejd“, „Telenor“ i MTS.