Home / 2020 / Knjaževčanin Žarko Aleksić – dobitnik nagrade Mangelos

Knjaževčanin Žarko Aleksić – dobitnik nagrade Mangelos

Nagrada “Dimitrije Bašičević Mangelos” za 2020. godinu dodeljena je mladom Knjaževčaninu Žarku Aleksiću.

Žarko Aleksić živi i radi na relaciji Beč – Beograd i bavi se ispitivanjem svesti, mentalnih procesa i veštačke inteligencije u relaciji sa socio-političkim pitanjima kognitivnog kapitalizma.

Aleksićeva praksa, zasnovana na umetničkom istraživanju koje počiva na preseku konceptualne umetnosti i naučne discipline, pokazuje doslednost u teorijskom i umetničkom pristupu, naveo je 8. jula međunarodni žiri, koji je proglasio dobitnika u Galeriji Remont, nakon drugog kruga žiriranja i neformalnog otvaranja izložbe finalista, među kojima su bile i mlade umetnice Sandra Lakićević i Slavica Obradović.

 

U sredu, 8. jula, održan je drugi, finalni krug žiriranja za ovogodišnju Nagradu “Dimitrije Bašičević Mangelos”. Dve finalistkinje i jedan finalista su predstavili svoj rad žiriju, nakon čega je žiri doneo odluku da je dobitnik Nagrade “Dimitrije Bašičević Mangelos” za 2020. godinu Žarko Aleksić.

Žiri je ove godine radio u sastavu: Katarina Kostandinović (istoričarka umetnosti i kustoskinja, Kulturni centar Beograd), Teodora Jeremić (istoričarka umetnosti i kustoskinja, Hestia – Art Residency and Exhibitions Bureau, Beograd), Dejan Vasić (likovni kritičar, samostalni kustos i urednik likovnog programa u Centru za kulturnu dekontaminaciju, Beograd), Natalija Vujošević, (umetnica, kustoskinja i edukatorka, Institut za savremenu umjetnost, Podgorica), Katarina Petrović (umetnica i dobitnica Nagrade “Dimitrije Bašičević Mangelos” za 2019. godinu) i Rachel Valinsky (kustoskinja, kritičarka i umetnička direktorka Wendy’s Subway – Njujork).



Iz obrazloženja žirija:
“Uzimajući u obzir ukupno 22 pristigle prijave, stručni žiri je izabrao Sandru Lakićević, Slavicu Obradović i Žarka Aleksića za finaliste Nagrade “Dimitrije Bašičević Mangelos” za 2020. godinu. Žiri je posebnu pažnju posvetio mladim i perspektivnim umetnicima i umetnicama, koji su pokazali ne samo autonomiju u svom umetničkom radu i konceptualnu zaokruženost, već i potrebu da se adresiraju važna estetska i društvena pitanja današnjice. Kroz intervjue sa troje finalista, uzimajući u obzir kvalitet pojedinačnih prijava, prethodne i radove predstavljene na izložbi finalista, žiri je doneo odluku da Nagradu dodeli Žarku Aleksiću.

Žarkova praksa, zasnovana na umetničkom istraživanju koja počiva na preseku konceptualne umetnosti i naučne discipline, pokazuje doslednost u teorijskom i umetničkom pristupu. Koristeći svest kao umetnički medij u svojim istraživanjima i mutimedijalnoj praksi, Žarko filtrira političke krize današnjice, sveprisutnost tehnologije nadzora i kolektivno iskustvo upotrebe mas medija, podvrgavajući se umetničkim i naučnim eksperimentima. Čini se da uspon današnjeg ekonomskog režima kognitivnog kapitalizma stavlja umetnički rad u tešku poziciju, uslovljavajući umetnike da se ili pridruže ili povuku. Njegova instalacija Režim snova pokušava da adresira uznemirenost izazvanu učešćem u socijalnoj i ekonomskoj infrastrukturi koja se raspada. On se „pridružuje“ – i čineći to, otvara pukotinu psiholoških efekata tog učešća na pojedince, kolektivno telo i umetnički rad.”

Žarko Aleksić je rođen u Knjaževcu, na Zadušnice, 1985. godine. Studirao je filozofiju na Univerzitetu u Beogradu, zatim Akademiju likovnih umetnosti u Beču (klasa profesora Martina Gutmana), gde je radio kao student asistent. Tokom zimskog semestra 2018/19, uređivao je i vodio predmet Umetnost i kognitivne nauke. Trenutno radi na Univerzitetu za primenjenu umetnost u Beču, na Departmanu za umetnička istraživanja. Žarkova multidisciplinarna umetnička praksa bazirana je na ispitivanju svesti, mentalnih procesa i veštačke inteligencije u relaciji sa socio-političkim pitanjima kognitivnog kapitalizma. Veza između pristupa ogleda se u povezanosti psiholoških i ekonomskih stanja, sa sinapsama kao glavnom valutom. Izalagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Srbiji i inostranstvu. Živi i radi na relaciji Beč – Beograd.

 

Na izložbi finalista, Žarko Aleksić se predstavio radom “Režim snova”:

“Režim snova” je igra reči koja dvostruko upućuje. Odnosi se na REM fazu sna (rapid eye movement, faza sna u kojoj sanjamo), kao i na REM (Regulatorno telo za elektronske medije republike Srbije).
“Režim snova” je prostorna instalacija koja se sastoji iz tri rada: Sanjari, Flaše za hleb i Režim snova REM, a koja se bavi snovima u prenesenom i doslovnom smislu. Centralni deo rada, koji je razvijan za samostalnu izožbu, najdirektnije se bavi pitanjem kontrole u kognitivnom kapitalizmu, kao i uslovljenošću mišljenja i snova. Drugim rečima, time kako dnevni spoljašnji stimulusi utiču na našu subjektivnost i snove, kako u bukvalnom, tako i u prenesenom značenju.

Sanjari je fotoinstalacija od 168 fotografija dokumetnarnog tipa, gde sam svakodnevno, posle ustajanja fotografisao krevet u kome sam spavao, tokom poslednjih 6 meseci života provedenog u Srbiji. Beležio sam izgled posteljine, koja je ostala kao otisak mog nesvesnog kretanja tokom sna. Flaše za hleb je film koji je nastao u prvih šest meseci života provedenih u Beču, gde sam se odselio kako bih započeo studije na Akademiji likovnih umetnosti. Režim snova REM, prateći liniju zainteresovanosti koju tretiram u svom doktorskom umetničkom radu Svest kao umetnički medij, povezan je ne samo tematski već i u metodološkom smislu (mi smo tokom sna svesni na nekom nivou (awareness) iako ne i racionalni). Naime, ja sam i subjekat i objekat eksperimentisanja, što je izrazito problematično za naučni metod jer se insistira na subjektivnosti, što smatram da u budućnosti može igrati ključnu ulogu u umetnosti, jer smo već sada svedoci da AI može rekreirati na vizualno-auditivno-taktilno-pojavnom planu gotovo nerazlučive “umetničke radove”. Takođe, prožimajuća veza se ogleda u povezanosti psiholoških i ekonomskih stanja, sa sinapsama kao glavnom valutom u kognitivnom kapitalizmu.

Podsećamo da dobitnika nagrade očekuje studijski rezidencijalni boravak u Njujorku u Residency Unlimited u periodu oktobar-novembar ove godine, kao i samostalna izložba 2021. godine.

 

Zbog novonastale situacije ove godine dodela nagrade je prošla bez zvaničnog otvaranja izložbe finalista koju posetioci mogu da vide u Galeriji Remont od 9. jula do 8. avgusta.

 

U saradnji sa Residency Unlimited (Njujork) i uz podršku Trust for Mutual Understanding (Njujork), Nagrada “Dimitrije Bašičević Mangelos” se organizuje i dodeljuje godišnje, pojedincu ili pojedinki, u vidu studijskog rezidencijalnog boravka u Njujorku, u trajanju od 8 nedelja. Nagrada, koja nosi ime značajnog umetnika, rodonačelnika konceptualne umetničke prakse i istoričara umetnosti sa prostora bivše Jugoslavije, Dimitrija Bašičevića Mangelosa, ove godine je dodeljena devetnaesti put.
Organizatori Nagrade “Dimitrije Bašičević Mangelos”: Fond “Ilija & Mangelos”, Novi Sad i Remont – nezavisna umetnička asocijacija, Beograd

Nagrada “Dimitrije Bašičević Mangelos” je podržana od strane Ministarstva za kulturu i informisanje Republike Srbije.

http://www.mangelosnagrada.org.rs/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x

Check Also

SUTRA SU MITROVSKE ZADUŠNICE

Srpska pravoslavna crkva i vernici će sutra, 5. novembra obeležiti jedan od ...