Tehnički pregled vozila od četvrtka, kada stupa na snagu novi pravilnik, biće znatno detaljniji i rigorozniji, ali ne toliko da se neće tolerisati minorno oštećenje ili najmanja nečistoća.
Prema novom pravilniku, tehnički pregled putničkih automobila trajaće pola sata, a teretnih vozila 45 minuta, a pod posebnom lupom delovi koji ugrožavaju bezbednost.
NE TOLERIŠE SE
– Prljavo vozilo
– Pukotina na vetrobranskom staklu do 10 cm
– Neispravne kočnice
– Neispravni brisači
– Oštećenja karoserije
– Oštećenja šasije (dubinska korozija)
– Nečitljiv broj motora
– Neispravne svetlosne grupe
– Obavezna oprema u vozilu
– Nečitljiva identifikaciona pločica vozila
– Nevažeće uverenje o prepravci vozila
– Nećemo tolerisati neispravni uređaj za zaustavljanje ili upravljanje, oštećene pneumatike, pneumatike kod kojih je dubina gazećeg sloja manja od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakama, dubinsku koroziju, neispravne svetlosno signalne uređaje, oštećenu ili nečitljivu identifikacionu oznaku – naglašava Arsov.
Možda i najveće polemike u javnosti izazvala je najava da nečisto vozilo neće moći da prođe tehnički pregled. Radnici na tehničkom pregledu moraće da vrate prljavo vozilo sa pregleda jer će na osnovu fotografija inspektori saobraćajne policije utvrđivati da li je vozilo bilo čisto ili ne odnosno da li je kontolor mogao da vidi stanje, recimo, spona. To znači da vozila koja imaju naslage blata moraće prvo da idu u perionicu pa na tehnički pregled.
Takođe, treba znati i da je tolerancija na oštećenja vozila do pet odsto postojala i da to danas ne važi.
– Toleriše se oštećenje koje ne utiče na bezbednost vozila. Dubinska korozija kod šasija kamiona i autobusa nije dozvoljena ili kod putničkih automobila dubinska korozija na nosećim elementima kao što su pragovi, stubovi, krila. Mnogo je bitno da se iz kanala pregledaju vozila, na mnogim automobilima su oko amortizera čašice raspale od korozije i kada vozilo udari u jaču rupu ispadne amortizer. To je nedopustivo – naglašava Arsov.
Međutim, to ne znači da vozilo neće moći da bude registrovano zbog minornog kvara. Kako kažu u saobraćajnoj policiji, automobil sa polomljenim prednjim farom može da prođe tehnički, ali vlasniku zbog tog kvara sledi prekršajna prijava i kazna od 60.000 do 800.000 dinara. Međutim, ukoliko mu, recimo, ne radi zadnji farovi to itekako utiče na bezbednost zbog čega ne može da prođe tehnički pregled.
Mnogo dilema pred četvrtak pojavilo se i vezi sa naprslom šoferšajbnom. U saobraćajnoj policiji objašnjavaju da se neće tolerisati velike naprsline koje pri većim brzinama mogu dovesti do potpunog lomljenja stakla. Ipak, ne treba da brinu vlasnici vozila čije “šoferke” imaju naprsline od svega nekoliko centimetara.
Takođe, da bi registrovali prepravljeno vozilo vlasnici moraju da imaju uverenje o ispravnosti. Na primer, prilikom ugradnje TNG uređaja.
Ove neispravnosti se naročito neće tolerisati na tehničkom pregledu:
– neispravni uređaj za zaustavljanje
– neispravni uređaj za upravljanje
– dubinska korozija
– oštećeni pneumatici ili pneumatici kod kojih je dubina gazećeg sloja manja od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakama
– neispravni svetlosno-signalni uređaji
-oštećena ili nečitljiva identifikaciona oznaka
Dužina trajanja pregleda po vrsti vozila (u minutima)
– motocikl, tricikl – 15 minuta
– traktor – 20 minuta
– putnički automobil, kombi (do 3,5 tone najveće dozvoljene mase) – 30 minuta
– vozila sa hidrauličnim mehanizmom uređaja za zaustavljanje čija je najveća dozvoljena masa veća od 3,5 tone – 35 minuta
– vozila preko 3,5 tone najveće dozvoljene mase sa pneumatičnim mehanizmom uređaja za zaustavljanje – 45 minuta
TEHNIČKI PREGLED PO NOVOM PRAVILNKU: Na kontrolu kao kod doktora! Ako sledećih 12 stavki nisu po propisu AUTO ĆE BITI VRAĆEN!
Morate prvo da najavite termin, a sve traje oko 30 minuta. Kilometražu nećete moći da vratite jer se pravi fotografija. Novina je detaljna provera karoserije, ali i rigorozna kontrola ispravnosti trapa, opreme i signalizacije
Operite automobil i pravo na tehnički pregled! Vaše vozilo će slikati se šest-sedam puta, prljava kola neće proći proveru ispravnosti. Kontrola postaje mnogo rigoroznija, zbog najmanje nepravilnosti automobil može biti vraćen na novi pregled! Sve mora da funkcioniše na vozilu, počev od brisača do svih funkcija na vozilu, naročito kočioni sistem, svetlosne grupe i ostala oprema!
Cena pregleda će biti oko tri hiljade dinara. Izduvni gasovi se kontrolišu, a do 2021. godine, odnosno u prelaznom periodu, neće biti isključivanja iz saobraćaja.
POGLEDAJTE PRILOG KURIR TV O NOVOM TEHNIČKOM PREGLEDU
Ovo su ključne novine novog pravilnika o tehničkim pregledima koji danas stupa na snagu. Kurir je ekskluzivno uradio tehnički pregled u auto-centru „Kiler auto“ po novim pravilima. Evo kako da se spremite da bi pregled bio uspešan.
Osoblje „Kiler auta“ je obučeno i spremno za nove propise. Evo šta se radi kada automobil stigne na liniju.
– Automobil mora da bude čist, a kontrola ispravnosti je rigorozna i tu se ništa ne menja – objašnjava za Kurir Nebojša Radisavljević, šef tehničkog pregleda „Kiler auta“. – Novi pravilnik propisuje da samo osoblje koje obavlja proveru ispravnosti sme da bude na liniji. Vlasnik vozila, čak ni vlasnik tehničkog pregleda, ne sme da bude na liniji dok se radi provera. Ovlašćene osobe obavljaju kompletnu proveru ispravnosti po novim pravilima – dodaje Radisavljević.
NE TOLERIŠE SE
– Prljavo vozilo
– Pukotina na vetrobranskom staklu do 10 cm
– Neispravne kočnice
– Neispravni brisači
– Oštećenja karoserije
– Oštećenja šasije (dubinska korozija)
– Nečitljiv broj motora
– Neispravne svetlosne grupe
– Obavezna oprema u vozilu
– Nečitljiva identifikaciona pločica vozila
– Nevažeće uverenje o prepravci vozila
Auto ne sme da bude udaren, a prepravke vozila koje su van standarda neće se tolerisati. Tolerancija na oštećenja do pet odsto od danas ne važi. Vozilo ne sme biti u više boja, svi delovi moraju biti u boji karoserije. Evo kako to izgleda.
NATEP
PRINUĐENI SMO DA POVEĆAMO CENU
Nacionalna asocijacija tehničkih pregleda (NATEP) saopštila je da su vlasnici tehnički pregleda prinuđeni da povećaju cene.
– Pregled će biti ograničen po vozilu na minimum 35 minuta, a za tehnički će biti potrebno zakazivanje – saopštio je NATEP. Dodaje se da je neminovno poskupljenje tehničkog pregleda na oko 3.000 dinara za putnička vozila. U Srbiji postoji između dve i tri hiljade linija za tehnički pregleda.
Kada uvezemo automobil na liniju, najpre se uzimaju lična karta i saobraćajna dozvola, a osoblje vizuelno proverava karoseriju. Prave se fotografije sa svih strana, što se dokumentuje. Kada se prođe prva stavka, sledi tehnička provera. Čak se kontroliše i ispravnost brisača.
– Broj šasije se kontroliše i upoređuje sa saobraćajnom dozvolom. Svi podaci moraju da budu ispravni, počev od brojeva do mase vozila, snage… Pored spoljašnjosti automobila, slika se i kilometraža. Uređaji kontrolišu kočnice, a standardno se mere šare na gumama – otkriva Radisavljević.
Svi uređaji na automobilu, od brisača do retrovizora, moraju biti ispravni. Razbijeno staklo šoferšajbne, odnosno pukotina, može da bude uzrok vraćanja s tehničkog, a preporučuje se tolerancija do 10 centimetara.
Kontrola tehničke ispravnosti podrazumeva i merenje izduvnih gasova, proverava se da li auto ima katalizatore, DPF filtere, ali naredne tri godine ovakvi nedostaci neće biti eliminišući faktor.
Zanimljivo je to da se preporučuje da i trap bude čist kako bi se proverili krajevi spona.
(Kurir.rs / Mladen Radulović, Foto: Zorana Jevtić)
(Kurir.rs/Blic-M.Tašković)