Home / Svrljig / Gastro turizam u Svrljigu – Pet razloga da posetite opštinu Svrljig

Gastro turizam u Svrljigu – Pet razloga da posetite opštinu Svrljig

Gastronomski turizam prema definiciji podrazumeva posetu destinaciji čiji je primarni cilj da zadovolji lično interesovanje za domorodačku (etničku) nacionalnu ili regionalnu gastronomiju.

To uključuje konzumiranje hrane i pića, učenje o pripremi jela, kupovinu proizvoda u vezi sa hranom i pohađanje kurseva kuvanja. Gastronomski turizam je vrsta kulturnog turizma budući da kuhinja i recepti predstavljanju proizvode lokalne kulture, a načini pripreme hrane spadaju pod nematerijalnu kulturnu baštinu.Termin gastronomski ili kulinarski turista odnosi se na sve one koji putuju da bi probali proizvode lokalne kuhinje karakteristične za neku zemlju ili regiju.

Jedna od najboljih i najposećenijih “Gastro” destinacija „prehrambenog turizma’’  u novije vreme u Srbiji predstavlja opština Svrljig sa svojom  “Belmužijadom”  privredno turističkom manifestacijom posvećena belmužu i “Janijada“ posvećena starom jelu janiji.

Prehrambeni odnosno Gastro  turizam’’,  osim hrane  podrazumeva i konzumaciju pića.

Belmuž, jedan od elemenata nematerijalnog kulturnog nasleđa koji se nalazi u Nacionalnom registru Nematerijalno kulturnog nasleđa  Republike Srbije!

Belmuž je svakodnevno i ritualno jelo, od mladog ovčijeg sira i kukuruznog brašna, koje predstavlja jedinstveno nasleđe stočarskih zajednica na tlu istočne Srbije. Proces pripreme je i u savremnim okolnostima sačuvao osnovne faze izrade, a podrazumeva topljenje usitnjenog sira na laganoj vatri, dok se ne istopi tako da podseća na mleko. U istopljeni sir se, uz stalno mešanje, dodaje kukuruzno brašno. Ovo pastirsko jelo deo je i običajne prakse, pre svega vezane za Đurđevdan. Njegova priprema od mleka dobijenog nakon ritualno obavljane muže ovaca na Đuđravdan, prve u toj godini, je obavezan deo proslavljanja prazinka i praznične trpeze.

Prirpema i upotreba ovog jela deo je tradicionalnih zanatskih znanja i veština, ali društvenih običaja, rituala i svečanih događaja, u mestima u istočnoj i južnoj Srbiji, okolini Svrljiga,Knjaževca, Sokobanje, Zaječara i Niša.

—–

Takođe, neprirodno zvuči kada kažemo ’’turizam hrane i pića’’. Treba da razjasnimo pojam „daleko i blizu“. Da bismo bili gastronomski putnici ne moramo da putujemo na drugi kraj države ili sveta, već možemo da istražujemo i u okolnim mestima, gradovima ili komšilucima. Ako ne napuštate često svoj komšiluk, zatim odete u drugi deo grada kako biste posetili posebnu radnju ili kako biste tamo jeli, onda ste vi „gastronomski putnik“ u svom sopstvenom dvorištu! Momenat putovanja se podrazumeva jer većina ljudi putuje barem u drugi deo svog grada, ako ne i regiona ili zemlje. Daljina nije toliko bitna kao faktor već činjenica da smo stalno u pokretu. Svi smo na neki način „putnici’’ i „gastronomi’’. Prema tome, svi smo mi na neki način „gastronomski putnici“. Prethodno je bio korišćen termin „kulinarski turizam“ da se opiše naša industrija. Ovaj termin  prestao je da se koristi od  2012. jer su  istraživanja pokazalo da je odavao pogrešan utisak. Dok se termin „kulinarski” tehnički može koristiti za sve što se odnosi na hranu i piće i na početku deluje kao da ima dobar smisao, percepcija većine engleskih govornika s kojima smo razgovarali jeste da je reč “kulinarska” elitistička. To je veoma loša prezentacija onoga čime se naša industrija bavi. „Prehrambeni turizam“ uključuje pijačne tezge i ulične prodavce, kao lokalne (gastro) pabove, vinarije i unikatne restorane. Postoji nešto za svakoga u industriji prehrambenog turizma“.Jedna od takvih je i čuvena “Belmužijada” i “Janijada” u Svrljigu .

Belmužijada je značajna privredno turistička i kulturna manifestacija koja prvog vikenda avgusta privuče više desetina hiljada gostiju iz zemlje i inostranstva.

Održava se na sportskom centru „Pastirište“ od 2006. godine. U toku trajanja Belmužijade posetioci mogu degustirati najukusnija tradicionalna jela, pratiti proces pravljenja belmuža i probati ovaj najukusniji pastirski specijalitet.

Na mnogobrojnim štandovima postavljenim na gradskom stadionu izložene su najlepše rukotvorine domaće radinosti, svrljiška narodna nošnja, tradicionalna jela…

Svake godine bira se najlepša pastirica i pastir, najbolji gastronomski proizvodi i etno štandovi. Ekipe se takmiče u mnogim pastirskim igrama: nadvlačenja konopca, bacanja kamena s ramena i skoka u dalj.

Za posetioce je pripremljen bogat muzičko-zabavni program koji obuhvata učešće domaćih vokalnih izvođača izvornih pesama, folklora iz Svrljiga, Niša, Bugarske, Makedonije, Grčke, gajdaša iz naše i okolnih zemalja, koncerata poznatih pevača i grupa.

Svaki grad i regije jedne države imaju svoje prepoznatljivosti koje se najčešće ogledaju kroz običaje i kulturu naroda, istorijsko nasleđe, kao i kroz nacionalne gastronomske proizvode. Upravo sa širokom ponudom nacionalnih jela i pića ugostiteljski radnici dolaze do profita. Teritorija Republike Srbije poznata je po velikom broju tradiconalnih gastronomskih proizvoda koji se predstavljaju turistima. Poslednjih decenija u porastu je ponuda manifestacija koje imaju za glavnu ulogu predstavljanje gastronomije odredenog kraja zemlje. Upravo se ovde može tražiti šansa za boljom posetom turista, kako domaćih tako i stranih. Kroz afirmaciju autentične hrane i pića, svaki region može postati značajna destinacija, a jedan od vidova njihove prezentacije mogu biti manifestacije. Jedan od regiona bogat gastronomskim manifestacijama jeste Istočna Srbija u kojoj opština Svrljig sa Belmužijadom zauzima vodeće mesto.

 

Da bi predstavile svoje gastronomske proizvode široj publici, kako domaćoj tako i stranoj, lokalne zajednice svih regiona Republike Srbije počele su da organizuju manifestacije autentičnih gastronomskih proizvoda. Manifestacije za cilj imaju povezivanje lokalnog stanovništva u predstavljanju svojih proizvoda, ekonomski i društveni karakter, promociju lokaliteta i njegovih proizvoda, privredni razvoj lokalne zajednice koja stiče određena novčana sredstva od prodaje predstavljenih proizvoda na manifestacijima, kao i povećane posete regionu. Kroz organizovanje manifestacija zapošljava se deo lokalnog stanovništva i povećava svest o važnosti razvoja regiona uopšte. Takođe, može doći do prodaje i izvoza gastronomskih proizvoda ukoliko se njihova promocija dobro predstavi.A šta ćete bolje od dobro organizovane Belmužijade u jeku turističke sezone.

Poslednjih decenija tzv. gastronomski turizam zauzima vodeće mesto u istraživanjima stručnjaka iz ove oblasti. Tako Hill i Mitchell (2001) gastronomski vid turizma karakterišu kao “osnovni motivacioni faktor putovanja”, odnosno, da hrana i vino predstavljaju glavni motiv da se neka destinacija poseti. U prilog ovome može se dodati da upravo gastronomske manifestacije mogu privući značajan broj turista. WTO na svetskom nivou organizuje svake druge godine forum o gastronomskom turizmu, a to govori o značaju ovakvog vida turizma.(WTO, 2012) Region Istočne Srbije je atraktivna destinacija koja ima da ponudi kvalitetne tradicionalne gastronomske proizvode i pića. Na razvoj kuhinje ovog regiona uticaj su imali narodi koji su osvajali ove krajeve, Bugari, Turci i Grci. Ovaj region poznat je po velikom broju kafana u kojima se dobro jede i pije, a hrana i piće pripremaju se od domaćih proizvoda. Danas postoje manifestacije koje se organizuju prema kalendaru sezonskog karaktera proizvoda, prema godišnjim dobima u kojima je pojedine manifestacije moguće predstaviti široj turističkoj masi.

U avgustu, već tradicionalno, mogu se posetiti gastro – turističke manifestacije koje neguju tradiciju naših krajeva. Pa tako, Svrljig ima svoj BELMUŽ i Belmužijadu (održava se od 02-04. avgusta), Bela Palanka ima svoju BANICU i Dane banice (održava se od 09-11. avgusta), a Niš ima BUREK i Dane bureka (održava se od 15-18. avgusta).

BELMUŽIJADA, Svrljig

Belmužijada je privredno turistička manifestacija posvećena belmužu, i održava se od 2-4 avgusta. Belmuž je tradicionalni svrljiški specijalitet od ovčijeg i kravljeg sira i projanog brašna.

Program manifestacije čine i prateće manifestacije kao što su sabor gajdaša, izbor najlepše pastirice, domaća radinost, stara svrljiška jela, pastirske igre i kulturni program..

Za posetioce je pripremljen bogat muzičko-zabavni program, od domaćih voklanih izvođača izvornih pesama, folklora iz Svrljiga, Niša, Bugarske, gajdaša iz naše zemlje i okolnih zemalja, do koncerata poznatih pevača i grupa.

Manifestacija Janijada predstavlja takmičenje u pripremanju janije, tradicionalnog narodnog jela od mladog jagnjećeg i ovčjeg mesa.

Održava se od 2013. godine u selu Lukovo, gde posetioci mogu da probaju još jedan od tracionalnih svrljiških specijaliteta. Ovo je prilika da se gosti upoznaju sa lepotama svrljiškog kraja, uz prigodan zabavni program sa akcentom na izvornu muziku.

Domaćin ove manifestacije je priznati umetnik, Dragoslav Mihajlović Kanarinac rođen u ovom selu.

Tradicionalna manifestacija ,,Dani gljiva i bilja”
Organizatori su Udruženje građana Svarog i Centar za turizam, kulturu i sport.
Cilj manifestacije je upoznavanje posetilaca sa bogatim svetom gljiva i bilja svrljiškog kraja. Primamljujući miris pečuraka posetioce će dovesti do pastirkog kotlića, gde će moći da priušte i gastronomski užitak, a priređena izložba ,,Gljive i bilje Svrljiga” omogućiti da saznaju više o njihovim karakteristikama i lekovitosti.

Ekonomski uticaj

Svetska agencija kulinarskog turizma procenjuje da prihodi od prodaje hrane i pića predstavljaju 15% do 35% ukupne potrošnje u turizmu u zavisnosti od pristupačnosti određene destinacije. WFTA navodi i neke od mogućnosti gastronomskog turizma kao što su: .organizovanje grupnih turističkih poseta, povećanje poreskih prihoda, više medijska pažnje.Svakako da Svrljiška Belmužijada pospešuje ukupnom povećanju kako sopstvene turističke posete tako i sveokupne turističke  posete Srbiji, što se svakako odražava na povećanje poreskih prihoda od celokupne prodaje.

 

Projekat je sufinansiran iz buđeta opštine Svrljig.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne ozražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x

Check Also

Pomoći medijima u malim sredinama! (Video)

Narodni poslanik Milija Miletić je na sednici Skupštine Srbije istakao da je ...