Home / Drugi pišu / DANAS SLAVIMO PREOBRAŽENJE

DANAS SLAVIMO PREOBRAŽENJE

Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici obeležavaju 19. avgusta praznik posvećen Preobraženju Gospodnjem.
Ova svetkovina se u pravoslavlju ubraja u 12 velikih Hristovih praznika, a posvećena je sećanju na događaj Hristovog preobraženja na gori Tavor u Svetoj zemlji (Izraelu) kada on najavljuje svoje potonje stradanje i slavu.

Praznična trpeza bogata vinom i ribom

Preobraženje pada uvek u vreme Gospojinskog posta. Zato je praznična trpeza obogaćena vinom i ribom. Na kraju svete liturgije se osvećuje grožđe.

Takođe se ono deli na groblju za pokoj duša mrtvih. U crkvenim bogosluženjima praznuje se sedam dana, tokom kojih se pevaju pesme posvećene ovom jevanđelskom događaju.

foto: Shutterstock

 

Ikona Preobraženja nalazi se često na ikonostasima. Na njoj je predstavljen Hristos na gori, okružen svetlošću, sa sagovornicima Ilijom i Mojsijem, dok trojica apostola, Petar, Jakov i Jovan, uplašeni leže na zemlji.

Narodna verovanja na ovu svetkovinu

U narodu postoji verovanje da se o ovom prazniku celokupna priroda preobražava, da od danas noći postaju hladne kao i da današnji dan najavljuje skori dolazak jeseni.

 

foto: Zorana Jevtić

 

Kako se veruje, od danas se nikako ne treba više kupati u otvorenim vodama, rekama i moru. Na Preobraženje nikako ne valja ni preko dana spavati, jer ko tog dana odspava, preobraziće se, pa će cele godine biti dremljiv i krmeljiv.

 

Nije dobro ni da neko tog dana plače, niti valja da ljudi ceo dan provedu u kafani – da im ne pređe u naviku i ne postanu zgubidani i raspikuće. Ali ono što danas obavezno treba učiniti jeste da prvi put probate grožđe!

Neke porodice slave krsnu slavu.

 

Praznik Preobraženje slavi se na istoku od sedmog veka. Zapadna crkva unela ga je u svoj kalendar tek 1457. godine, i to u slavu pobede hrišćanske vojske nad Turcima kod Beograda.

 

U narodu se kaže da na današnji dan ne valja spavati preko dana i dugo biti u kafani

Srpska pravoslavna crkva danas obeležava Preobraženje Gospodnje, posvećeno sećanju na događaj kada je Isus Hrist na gori Tavor u prisustvu Mojsija i proroka Ilije najavio nebesku snagu nove vere i svoju ulogu cara nad carevima, koja nadilazi starozavetne zakone i proroke.

U pravoslavnim hramovima blagosilja se novi rod grožđa, koje se prema običajima prvi put jede na današnji dan. U narodu se veruje da se 19. avgusta priroda preobražava, leto se bliži kraju.

Uvreženo je i mišljenje da se na Preobraženje i nebo, u gluvo doba noći, tri puta preobražava, te da ko to vidi i drugom obelodani – izgubiće razum.

Zanimljiva su verovanja da na ovaj sveti dan ne valja spavati preko dana, jer ko tog dana odspava, preobraziće se, pa će cele godine biti dremljiv. Kažu da nije dobro ni da se tog dana plače, niti valja da ljudi ceo dan provedu u kafani kako im to ne bi prešlo u naviku, pa da postanu zgubidani i raspikuće.

U nekim krajevimau Srbiji ljudi na Preobraženje beru lešnike i čuvaju ih tokom cele godine za lek kad nekoga zaboli uvo.

Može se čuti i da je Bog stvorio vinovu lozu i njene plodove kako bi blagoslovio ljudski rod. Međutim, đavo je, da bi privoleo ljude da mu se pridruže, stvorio kupinu, koja sazreva pre grožda. E, zato se smatra da ne treba jesti kupine sve dok se grožđe ne proba.

U narodu se smatra da je Preobraženje dan kada se poslednji put kupa u rekama.

 

 

 

субота 19. август (6.авг) +++ ПРЕОБРАЖЕЊЕ ГОСПОДЊЕ пост
ПРЕОБРАЖЕЊЕ ГОСПОДA БОГА И СПАСА НАШЕГ ИСУСА ХРИСТА

Треће године Своје проповеди на земљи Господ Исус чешће говораше ученицима Својим о блиском страдању Своме, но уједно и о слави Својој после страдања на крсту. Да не би предстојеће страдање Његово раслабило ученике те да не би отпали од Њега, он хтеде да им пре страдања покаже делимично и славу своју божанску. Зато узе собом Петра, Јакова и Јована, изиђе с њима ноћу на гору Тавор, и ту се преобрази пред њима. И засја се његово лице као сунце, а хаљине његове постадоше бијеле као свет. И гле, указаше им се Мојсије и Илија, који с њим говораху. А Петар одговарајући Исусу рече: Господе! Добро нам је овде бити, ако хоћеш да начинимо овамо три сјенице: теби једну, Мојсију једну, а једну Илији. Док он још говораше, гле, облак сјајан заклони их, и гле, глас из облака говорећи: Ово је мој син љубазни, који је по мојој вољи, њега послушајте (мат. 17). Зашто Господ узе само тројицу ученика на Тавор? Јер Јуда не беше достојан да види божанску славу Учитеља кога ће издати, а њега самог Господ не хте оставити под гором, да не би тиме издајник правдао своје издајство. Зашто се преобрази у гори, а не у долини? Да би нас научио трудољубљу и богомислију. Јер пењање на висину захтева труд, а висина представља висину мисли наших. Зашто се преобразио ноћу? Јер је ноћ подеснија за молитву и богомислије него дан, и јер ноћ закрива тамом сву земаљску красоту и открива красоту звезданог неба. Зашто се појавише Мојсеј и Илија? Да се разбије заблуда јеврејска да је Христос неки од пророка. Зато се он јавља као Цар над пророцима, а Мојсеј и Илија као слуге његове. Дотле је Господ много пута показао ученицима божанску моћ своју, а на Тавору им је показао божанску природу своју. То виђење Божанства Његовог и слушање небеског сведочанства о њему као Сину Божјем требало је да послужи уценицима у дане страдања Господњег на укрепљење непоколебљиве вере у Њега и Његову крајњу победу.
Тропар, глас 7:Преобразилсја јеси на горје, Христе Боже, показавиј учеником твојим славу твоју, јакоже можаху: да возсијајет и нам грјешним свјет твој присносушчниј, молитвами Богородици, свјетодавче, слава тебје.

Тамо где Израиљ победи Сисару
Изволи се тамо и Небесном Цару
На молитве поћи и на ноћна бдења,
Да покаже славу Свог Преображења,
И утврди веру својих следбеника
У победу трајну Њега – Победника.
Ту светлост божанску Он из Себе пусти
Па обасја Тавор, мрак разагна густи;
Светлост што ј’ у Себи дуго задржав’о
Од које је свету по мало раздав’о
Пустио је сада лучама обилним,
Лучама радосним, лучама умилним.
Небу да открије блесак човечанства,
Земљи и људима истину Божанства.
Нека небо види Посланика свога,
Нека земља позна Спаситеља Бога.

РАСУЂИВАЊЕ

Зашто Господ не показа славу Своју божанску на Тавору пред свима ученицима него само пред тројицом? Зато, прво, што је Он сам кроз уста Мојсејева дао закон: на рјечима два или три свједока да остане ствар (V Мојс. 19, 15) … Три сведока су, дакле, довољна. Даље, и за то још, што су та три сведока били одабрани. Њих тројица представљају 3 главне добродетељи: Петар – веру, јер је он први исказао веру своју у Христа као Сина Божјег, Јаков – наду, јер је с надом у обећање Христово први положио живот свој за Господа будући први убијен од Јевреја, Јован – љубав, јер је на прси Господње наслоњен био и под Крстом Господњим остао до краја. Бог се не назива Бог многих него Бог одабраних. Ја сам Бог Аврама, Исака и Јакова. Често је једног верног човека Бог ценио више него цео један народ. Тако је Он у више махова хтео уништити народ Јеврејски, но због молитава праведнога Мојсеја оставио је народ тај у животу. И више је слушао Бог верног Илију пророка него целу царевину неверног Ахава. Због молитава једног човека често је Бог спасавао градове и народе. Тако грешни град Устјуг имаше бити срушен огњем и градом, да га не спасе молитвама својим један једини праведник у њему, св. Прокопије јуродиви (8. јула).

СОЗЕРЦАЊЕ

Да созерцавам Промисао Божји који награди врлину Руте и Воза (Рут.) и то:
1. како Рута оставши удова оста верна свекрви својој старој и трудом својим храњаше и њу и себе;
2. како богати Воз беше милостив и помагаше ове две сироте жене;
3. како Воз и Рута ступише у брак, из ког, се роди Овид, отац Јесеја, оца Давидова.

БЕСЕДА

о узвишености цркве Божје
Биће у потоња времена гора дома
Господњега утврђена уврх гора и
узвишена изнад хумова, и стјецаће
се к њој сви народи
(Иса. 2, 2).
Ово пророчанство односи се на Цркву Христову. Колико је ово пророчанство могло изгледати тајанствено за Јевреје пре Христа, толико је оно нама данас сасвим јасно. Гора, или висина, дома Господњега заиста је утврђена уврх гора, т.ј. уврх висина небесних; јер Црква Христова прво не држи се земљом него небом, и јер најзад један део чланова цркве (и то сада већи део) налази се на небу док је други још на земљи. Даље, Црква Христова узвишена је изнад хумова, т.ј. изнад свих земаљских и људских величина. И философија људска, и уметност, и све културе народа, и све вредности земаљске представљају само ниске хумове према недогледној висини Цркве Христове. Јер све те хумове цркви није било тешко створити, док ниједан од њих – нити сви они укупно, у течају многих хиљада година – није могао створити цркву. Најзад, говори пророк, стјецаће се к њој сви народи. Коме су се, у истини, до сада стекли сви народи, ако не Цркви Христовој? Храм Јерусалимски био је неприступан незнабошцима под претњом смртне казне. Црква је пак од почетка призивала све народе на земљи, послушна заповести Господа: идите, и научите све народе (Мат. 28, 19). То је виђење Исаије, сина Амосова, виђење из далеке даљине, виђење истинито и чудесно.
О Господе чудесни, ми Ти благодаримо непрекидно, што си нас удостојио, да будемо деца цркве Твоје свете и истините, и узвишене изнад свих светских висина. Теби слава и хвала вавек. Амин.

Дан Нови Стари Празник
уторак 1. август (19.јул) Преп. Макрина; Свети Стефан, Деспот српски; преподобна Евгенија (Лазаревић)
среда 2. август (20.јул) +++ СВЕТИ ПРОРОК ИЛИЈА – ИЛИНДАН; св. Илија Грузијски пост
четвртак 3. август (21.јул) Свети пророк Језекиљ
петак 4. август (22.јул) Света Марија Магдалена – Блага Марија пост
субота 5. август (23.јул) Свети мученици Трофим; Теофил и други
недеља 6. август (24.јул) Света великомученица Христина; преподобни Поликарп Печерски
понедељак 7. август (25.јул) Успеније Свете Ане
уторак 8. август (26.јул) Преподобномученица Параскева – Петка: Свети Сава Трећи, Арх. српски
среда 9. август (27.јул) Свети великомученик Пантелејмон; свети Климент Охридски пост
четвртак 10. август (28.јул) Свети апостоли и ђакони Прохор, Никанор, Тимон и Пармен
петак 11. август (29.јул) Свети мученик Калиник и света мученица Серафима пост
субота 12. август (30.јул) Преподобна мати Ангелина српска
недеља 13. август (31.јул) Свети Евкодим и света мученица Јулита (Госпојинске покладе)
понедељак 14. август (1.авг) Изношење Часног Крста; св. мученици Макавеји (Почетак поста) пост
уторак 15. август (2.авг) Пренос моштију светог првомученика и архиђакона Стефана пост
среда 16. август (3.авг) Преподобни Исакије, Далмат и Фауст пост
четвртак 17. август (4.авг) Светих седам мученика у Ефесу пост
петак 18. август (5.авг) Свети мученик Евсигније (Претпразнство Преображења) пост
субота 19. август (6.авг) +++ ПРЕОБРАЖЕЊЕ ГОСПОДЊЕ пост
недеља 20. август (7.авг) Свети преподобномученик Дометије; Преподобни Ор пост
понедељак 21. август (8.авг) Свети Емилијан Исповедник; преподобни Зосим Тумански пост
уторак 22. август (9.авг) Свети апостол Матија и свети мученик Антоније пост
среда 23. август (10.авг) Свети мученик и архиђакон Лаврентије пост
четвртак 24. август (11.авг) Свети мученик и архиђакон Евпло пост
петак 25. август (12.авг) Свети мученици Фотије, Аникита и други с њима пост
субота 26. август (13.авг) Свети мученик Иполит (Оданије преображења) пост
недеља 27. август (14.авг) Свети пророк Михеј (Предпразнство Успенија) пост
понедељак 28. август (15.авг) +++ УСПЕНИЈЕ ПРЕСВЕТЕ БОГОРОДИЦЕ – ВЕЛИКА ГОСПОЈИНА
уторак 29. август (16.авг) Нерукотворена икона Господа Исуса Христа
Свети Јевстатије, Други Арх. српски; преп. Роман; преп. Рафаило банатски
среда 30. август (17.авг) Свети мученик Патрокло; свети мученик Мирон пост
четвртак 31. август (18.авг) Свети мученик Флор; преподобни Јован Рилски

 

 

 

(Kurir.rs) http://pravoslavnikalendar.iz.rs/

x

Check Also

Hrišćansko kulturno nasleđe na području Timočke eparhije

U galeriji Zavičajnog muzeja u četvrtak, 16. novembra u 18:00 časova, biće ...